Friday, July 1, 2011

CERITA KARNIVAL KERJAYA 
(pada pandangan aku k)



aku p td pas jumaat dlm kul 2.15 r...
ari ni ari 1st karnival tu...
entry ni khas untuk NURUL NAJIHA..(dia beria suh aku story)

1) banyak booth yg xbuka lg...
2) kelayakan aku x sesuai dgn jawatan
cthnya : kebanyakannya keja pakai spm,pmr..
            ada la jugak nak stpm / sijil / diploma
            sgtlah sikit nak degree n xdak lgsung in MATEMATIK...
            seperti besa, kebanyakan nak degree dlm marketing...
            pastu pengalaman...aduhai...
3) utk pengetahuan, karnival ni sgtlah berbeza mengikut kwsn....kalo kat sp ni, majoriti keje yg ditwarkan adalah di blah utara ( kedah, penang n perlis )...so bergantung kpd kekosongan keje di area msing2 k...pastu bergantung r kat syarikat apa yg nk tawarkan... mcm kat sini, byk keje kilang la kosong...
4) aku sempat buat statistik tnp pakai SPSS td..cewah.... kebanyakkan keje di kwsn aku adalah dlm bidang berikut :

degree
* engineering
* marketing
* accounting
* i.t
* chemistry

pmr / spm
* sgt byk operator pengeluaran diperlukan k..
* keja bhgn hotel especially langkawi...
* kerani
* cashier mydin n giant
* dll

aku asa, keje yg sesuai dgn aku, pemandu lori kot...hahaha
so, kesimpulannya....no komen....kui2...
maybe yg sesuai p karnival di sp ni adalah:

penganggur2 lepasan spm yg xmau study dh
abg2 n kakak2 yg nak cari keje baru

p/s : nasib bek x beria pakai formal...mungkin sok n lusa lebih byk booth di buka n byk lagi peluang kerja k..jgn putus asa....huhu...
oleh kerana agak mengecewakan aku, aku pun p karok n mkn kfc...hahaha


No comments:

Post a Comment