Thursday, April 19, 2012

whatever...ever

kelmarin ternampak bebudak sekolah berdiri di pintu bas yg x tutup..membahyakan tol, nak2 plak time tu bas tu tgh kona/ belok.. tetiba teringat plak, spjg aku bersekolah selama ni, xpernah sekali pun aku naik bas/van ke sekolah..

ingat lg masa umur aku 5 tahun, nak p tadika abim kena nek van yg disediakan... aku bajet nak dkt2 kul 8, aku p sembunyi...semua org pakat cari aku bila van mai... pastu bila aku dgq van tu dah p, baru aku keluaq dari tmpt persembunyian aku..hahaha.. yg aku ingat, aku sembunyi blkg pintu, yg len aku x ingat dah.. nak tau pasaipa aku xsuka nek van?? selalunya bila balik tadika, turun ja dari van, mesti aku muntah punya.. habis tudung+baju.. mabuk darat katakan..haha.. last2, bila susah sgt, tadika pun separuh jalan ja.. masa kecik, memang aku la paling masalah kalo nak nek kereta ka bas ke van ke.. mesti kena muntah jer kat tepi jalan.. maklumla, masa dulu org susah, dok nek moto jer..

pasai muntah gak.. masa aku darjah 4, aku, along n bapak nak p kenduri sedara kat grik dgn nek bas.. ibu x p coz xsihat+ mengandung adik aku time tu... al maklumla jalan nak p grik tu baek punya bengkang bengkok.. aku pun bertahan punya bertahan...akhirnya sampai la kat stesen bas.. elok bas berhenti, aku pun termuntah dan terkena ckit kat sorang pompuan kat depan aku.. kesian pulak kat org tu... last sekali, penawar bg penyakit aku ni masa aku darjah 6, ada rombongan p sek agama baling..mestilah nek bas kan, so ibu prepare segala mcm asam, coklat-gula-gula, minyak angin.. alhamdulillah, selamat p dan selamat balik tanpa muntah.. nasib baik jugak la, dah la tingkatan 4 masuk mrsm beseri, pastu matrik changlon pastu univ msia terengganu.. semuanya kena nek bas..jalan nak p terengganu baek punya..kalo x, pakai xbalik dah la aku, nak nek flight xmampu..hehe

utk makluman tuan-tuan dan puan-puan serta cik-cik yg sedang membaca, seumur hidup aku, boleh dibilang dengan jari brp kali ja aku telan/makan ubat... n majoriti ubat yg aku makan adalah ubat batuk..haha.. aku xleh telan beb ubat biji... percaya x?? so, xda maknanya jugak aku nak makan ubat tahan muntah ker ubat loya ker.. kalo aku pening kepala, sapu jer minyak angin cap kapak ataupun lekatkan/tempek saja kok yok.. kalau aku senggugut / sakit perut, sapu jer minyak angin cap borak atau minyak yu yee cap limau.. panadol?? tolong beli kat org ada la, nak makan sendiri jgn harapla..

ibu selalu bising, nanti lepas kahwin, hng mengandung kena makan vitamin la kalsium la ubat ni la ubat tu la.. jenuh xleh telan... erm...redha jer la, mana tau lepas mengandung baru leh makan kan... xpun, xyah kahwin la..leh macam tu?? adoi... aku rela dicucuk dari makan ubat.. ada tips2 utk telan ubat?? (telan jer mcm telan air..huhu) utk menenangkan hati aku n mereka2, aku pun ckp " ok per..bdn aku xbyk dadah tau.. ubat pun kalau mkn byk2 boleh effect hati n buah pinggang".. sembang pandai la...haha...selain dari ubat, aku xlalu minum susu fresh / yg xdak perisa...kalo susu coklat dutch lady tu fav aku no 1.. susu pun salah satu sumber kalsium gak, itulah pasal gigi aku ni dah mcm apa..kalsium kurg agaknya... itulah kelemahan aku yg paling ketara..

tapi kelebihan bg diri aku yg xleh mkn ubat & xleh minum susu ni adalah kurang terpengaruh dgn iklan2 yg mcm2 skrg ni... kpd makcik n kakak yg buka toko jamu, xpyh la susah2 nak promote kat aku pil atau serbuk minuman untuk kuruskan badan coz aku xkan layan even kalo adibah noor jadi kurus sebab makan produk tu... pengedar-pengedar susu / makanan tambahan jugak xpayah nak bg diskaun dgn setiap pembelian 2 tin dpt 1 free sebabnya walaupun dapat free, belum tentu aku amik.... pernah sekali, aku minum susu alpha lipid.. sikit jer, dalam 2 sudu.. amik hng, muntah terus keluar habis semua benda yg ada... bertambah fobia la aku..




that's why la muka i xbrp gebu, kulit xbrp halus... sebab x brp amik kolagen (dgr dlm tv, depa dok suntik kolagen..apa tu??).. haha.. haru sungguh..

No comments:

Post a Comment