Monday, June 23, 2014

Interview Pembantu tadbir perkeranian dan operasi (N17)

Assalammualaikum...
post ni khas untuk gg@najiha yer...hehe

Pagi ni, aku dijadualkan interview jam 10.10pagi...
so, aku kuar awal memandangkan p sorg2 ri ni...
sampai tempat daftar 09.45 pagi..
amik no...susun dokumen dll..
ada 4 org lagi depan aku k..
ari ni ada 6 bilik interview..
ramai jugak yg mai...

bilik aku interview yg paling lama dan lambat..
tp time sebelum aku, dah mula sat coz depa nak rehat kot..hehe
aku masuk jam 11.10 dan kuar 11.25..

interviewer aku sorg lelaki 30-an dan sorang perempuan 40-an..
soalan2nya..
1) perkenalkan diri

2) rukun negara (soklan aku spot ni..hehe)
-siap explain lagi uolllss..

3) Apa tu gagasan 1 Malaysia
-bg jer pndpt sendiri

4) tugas pembantu tadbir
-siap dia ckp lg, "bkn pembantu tadbir ni goyg kaki jer ke?"
-aku ckp, itu bergantung pd diri sendiri..

5) dasar kerajaan
-xleh jawab terus aku...haha..
-aku mintak contoh, dia cakap wawasan 2020
-so, aku ckp NKRA..dia kata bukan..
-aku pun ckp memang xtau n xingat..
ni ada maklumat sikit sal dasar kerajaan

6) jgn lupa, semua maklumat yg kita dftr dalam spa ada dlm sistem depa..
-so, dia tny aku pasai pa xmai interview aritu..
-Selepas aku dpt interview pembantu tadbir kewangan, aku ada dapat 2 lagi interview iaitu (pembantu tadbir kewangan & pembantu anti-dadah) tapi dua-dua xpi..
-aku ckp xdak transport..
-dia suruh aku nek bas..
-aku ckp ayah xbg..huhu
-jgn tipu, kalo ada degree tp ckp xdak degree k..

7) so berkaitan dgn soklan no. 6.. kalo dapat kerja di sabah dan sarawak mcm mana?
-aku ckp, dlm tawaran tu tulis semenanjung jer..hehe
-dia ckp kalo ada kekosongan sana?
-aku ckp, terima jer...hehe
-dia ckp nanti ayah awak bg?
-aku ckp, dah confirm keja, of coz dia bagi..
-nak mai interview belum tentu dpt keja..

8) kenapa nak kerja kerajaan?
-aku ckp sal byk kemudahan dan dapat menjamin masa depan..

9) cara nak kurangkan kos taraf hidup rakyat
-aku ckp sal BR1M dll..
-dia ckp bagus ker bg BR1M?


#Itu jer yg aku kena soal..
#apa pun, jawablah dengan penuh yakin dan semangat!!
#semoga menjadi ilmu yg bermanfaat
-baca jgk sal GST,BR1M dll k..
GOod Luck!!!

2 comments: